woensdag, augustus 09, 2006

Nokia - Nokia gaat de strijd aan met Apple

Nokia, de grootste fabrikant van mobiele telefoons, koopt de Amerikaanse verdeler van digitale muziek Loudeye voor 47 miljoen euro, 2,5 keer de beurswaarde in New York. Loudeye verdeelt meer dan 1,6 miljoen liedjes via het internet, maar ook via gsm's.
(tijd) - Het is een vreemd manoeuvre. Het lijkt weinig waarschijnlijk dat Nokia met de overname van een klein bedrijfje in Seattle veel kan uitrichten dat Apple, met het populaire iTunes, kan verontrusten. Toch kan Apple-baas Steve Jobs niet zomaar op beide oren slapen.
Aanvaringskoers
Toch zijn analisten ervan overtuigd dat Nokia hiermee kiest voor een koers die hen in het vaarwater van de iPod brengt. De Finse gsm-maker wil zich profileren op de markt van draadloze verspreiding van muziekbestanden. Die markt was vorig jaar goed voor 400 miljoen dollar. Volgens het Britse onderzoeksbureau Juniper Research staat die downloadservicemarkt echter op exploderen en zou ze in 2011 goed zijn voor een slordige 14 miljard dollar.
Gelijke kansen
Nokia is geenszins kansloos in deze concurrentiestrijd, die zonder meer interessant kan genoemd worden. In het fiscale jaar 2005 verkocht Apple 22,5 miljoen iPods en zou tegen eind 2006 aan 50 miljoen verkochte exemplaren kunnen komen. Nokia verkocht in het recentste fiscale jaar echter 265 miljoen telefoons, waarvan er 40 miljoen in staat waren om muziek af te spelen. Anders gezegd: Nokia verkoopt nu al evenveel 'muziektelefoons' als Apple iPods aan de man brengt.
Bovendien heeft de markt voor multifunctionele telefoons een groter potentieel dan die voor zogenaamde 'stand-alone' muziekspelers, toestellen die enkel muziek kunnen afspelen.
Aangekondigde strijd
Dat beide bedrijven nu lijnrecht tegenover elkaar komen te staan, zat er al twee jaar aan te komen. Vorig jaar zette Apple zijn eerste stappen in de draadloze markt door te participeren in de ROKR-telefoon van Motorola (zie foto) en de handen in elkaar te slaan met Cingular, de grootste gsm-operator van de VS, ontstaan uit een samenwerking tussen Bellsouth en AT&T. Er gaan zelfs geruchten rond dat Apple werkt aan een gsm die compatibel is met iTunes, gegeven waar Apple zoals gewoonlijk in alle talen zwijgt.
Nokia zat intussen evenmin stil. Twee jaar geleden begon het bedrijf al een samenwerking met Loudeye om muziekwinkels op te richten voor gsm-operatoren. In oktober 2005 lanceerde O2 Duitsland een muziekwinkel, de eerste draadloze toepassing van de technologie die Nokia en Loudeye samen ontwikkelden. Analisten vermoeden dat dit initiatief niet het verhoopte succes opleverde.
De laatste tijd is Nokia bezig met een immense marketingcampagne rond zijn NSeries telefoons, multimediale telefoons die ook muziek kunnen afspelen.
Juiste wapens
Dankzij de overname van Loudeye krijgt Nokia eindelijk de vereiste technologie en muziekcatalogus die het nodig had om effectief te concurreren met iTunes. Het voornaamste wapen is de 1,6 miljoen grote liedjescatalogus van Loudeye. Het kleine bedrijfje uit Seattle heeft wereldwijd meer rechten op lokale muziek dan eender welke andere muziekverspreider in de wereld. Zelfs iTunes kan hier niet tegen op. In de digitale muziekwereld draait alles rond intellectuele auteursrechten, en Nokia is als multinationale beter uitgerust om die rechten te beschermen dan het kleinere Loudeye.
Daarnaast beschikt Loudeye over de technologische know-how die Nokia nodig heeft om te concurreren met iTunes. Het bedrijf werkt al lang samen met Microsoft, dat de technogie gebruikt voor zijn MSN Music Store in Europa. Andere bedrijven die al samenwerken met Loudeye zijn Deutsche Telekom en Coca-Cola.
Marketing
Met de hulp van Nokia kan Loudeye al zijn voordelen ook beter in de verf zetten. Het marketingbudget van de gsm-bouwer is begrijpelijkerwijze aanzienlijk groter.
En terwijl Apple nog maar de eerste conctacten aanknoopt met draadloze dienstverleners, heeft Nokia al stevige relaties met zowat elke netwerkoperator op de planeet, wat een immens voordeel is.
Onbekend is onbemind
Loudeye heeft een belangrijk nadeel: in vergelijking met iTunes is de service zo goed als onbekend. Andere muziekverdelers hebben dus nog de mogelijkheid om hun eigen product meer naambekendheid te geven.
Nokia moet vooral de andere muziekverspreiders geruststellen dat het bedrijf niet van plan is om met hen te concurreren door middel van een downloaddienst onder de eigen merknaam. Dat is niet volledig onmogelijk. Nokia probeerde eerder al beltonen, spelletjes en andere diensten aan te bieden via een eigen portaal, Club Nokia. Na klachten van andere verdelers zette Nokia het initiatief stop en veranderde Club Nokia in een klantengemeenschap en dienstenhub. Wanneer Nokia nu zou beslissen om de diensten van Loudeye onder de eigen merknaam te lanceren, zouden de andere muziekverspreiders uitermate negatief kunnen reageren.
De kans is echter groot dat Nokia lessen heeft getrokken uit het Club Nokia-fiasco. Op korte termijn lijkt het erop dat het bedrijf vooral een plaats wil veroveren naast, of misschien zelfs boven, Apple.
12:22 - 09/08/2006 Copyright © Tijd.be