Agfa - Bedrijfswinst Agfa-Gevaert hoger dan verwacht
Bedrijfswinst Agfa-Gevaert hoger dan verwacht
Beeldvormingsgroep Agfa-Gevaert boekte in het eerste kwartaal van 2006 een bedrijfswinst voor herstructureringskosten van 54 miljoen euro, dat is 31,7 procent meer dan een jaar eerder en boven de gemiddelde analistenverwachting van 50,4 miljoen euro. Na de bekendmaking van de kwartaalresultaten is het aandeel omstreeks 11u met 2,70 procent tot 17,08 euro gestegen.
(tijd-nieuwslijn) -De winstmarge steeg tot 6,7 procent ondanks stijgende grondstofkosten. Dat is te danken aan de kleinste afdeling Specialty Products. Graphics scoorde in lijn met de verwachtingen, maar Healthcare ontgoochelde. Agfa waarschuwt dat de grondstofkosten in de komende kwartalen aanzienlijk op de resultaten zullen wegen. Het bedrijf gaat daarom verdere prijsverhogingen doorvoeren en bijkomend snoeien in de bedrijfskosten van de traditionele activiteien.
De omzet steeg zoals verwacht met 8 procent tot 810 miljoen euro dankzij een verbeterd economisch klimaat, een sterke volumegroei en positieve wisselkoerseffecten.
In Agfa Graphics, de grafische afdeling van de groep, compenseerde de groei van digitale drukplaten de omzetdaling van de analoge producten. Ook de omzet van de inkjetactiviteiten wint aan belang. De omzet van Graphics steeg met 6 procent tot 424 miljoen euro, terwijl de bedrijfswinst met 21 procent toenam tot 20,1 miljoen euro. Dat levert een marge op van 4,7 procent, in lijn met de verwachtingen. De doorgevoerde prijsverhogingen zullen pas vanaf het tweede kwartaal een duidelijk effect hebben.
HealthCare, de medische divisie, haalde een bedrijfswinst van 25 miljoen euro en een marge van 7,7 procent. Door selectieve prijsverhogingen slaagde de groep erin de marge op peil te houden. De omzet steeg met 6,2 procent tot 324 miljoen euro dankzij de consolidatie van Heartlab, positieve wisselkoerseffecten en de sterke prestatie van de IT-actviteiten. Die business groeide met 29 procent, ruimschoots voldoende om de terugval van de Amerikaanse film- en printmarkt te compenseren.
De omzet uit Specialty Products steeg met 10,7 procent tot 62 miljoen euro en de ebit bedroeg 12,4 miljoen euro goed voor een marge van 20 procent. Vooral de sterke vraag naar cinefilm en film voor luchtfotografie deden het goed.
Agfa verwacht dat de gunstige omzetevolutie zich zal doorzetten, maar waarschuwt dat de dramatische stijging van de grondstofkosten aanzienlijk zal doorwegen in de resultaten van de komende kwartalen. Agfa zegt zijn prijzen te blijven aanpassen op basis van de grondstofprijsevoluties. Agfa gaat bovendien bijkomende maatregelen namen om de bedrijfskosten, vooral in de traditionele business, aanzienlijk te verminderen.
Beeldvormingsgroep Agfa-Gevaert boekte in het eerste kwartaal van 2006 een bedrijfswinst voor herstructureringskosten van 54 miljoen euro, dat is 31,7 procent meer dan een jaar eerder en boven de gemiddelde analistenverwachting van 50,4 miljoen euro. Na de bekendmaking van de kwartaalresultaten is het aandeel omstreeks 11u met 2,70 procent tot 17,08 euro gestegen.
(tijd-nieuwslijn) -De winstmarge steeg tot 6,7 procent ondanks stijgende grondstofkosten. Dat is te danken aan de kleinste afdeling Specialty Products. Graphics scoorde in lijn met de verwachtingen, maar Healthcare ontgoochelde. Agfa waarschuwt dat de grondstofkosten in de komende kwartalen aanzienlijk op de resultaten zullen wegen. Het bedrijf gaat daarom verdere prijsverhogingen doorvoeren en bijkomend snoeien in de bedrijfskosten van de traditionele activiteien.
De omzet steeg zoals verwacht met 8 procent tot 810 miljoen euro dankzij een verbeterd economisch klimaat, een sterke volumegroei en positieve wisselkoerseffecten.
In Agfa Graphics, de grafische afdeling van de groep, compenseerde de groei van digitale drukplaten de omzetdaling van de analoge producten. Ook de omzet van de inkjetactiviteiten wint aan belang. De omzet van Graphics steeg met 6 procent tot 424 miljoen euro, terwijl de bedrijfswinst met 21 procent toenam tot 20,1 miljoen euro. Dat levert een marge op van 4,7 procent, in lijn met de verwachtingen. De doorgevoerde prijsverhogingen zullen pas vanaf het tweede kwartaal een duidelijk effect hebben.
HealthCare, de medische divisie, haalde een bedrijfswinst van 25 miljoen euro en een marge van 7,7 procent. Door selectieve prijsverhogingen slaagde de groep erin de marge op peil te houden. De omzet steeg met 6,2 procent tot 324 miljoen euro dankzij de consolidatie van Heartlab, positieve wisselkoerseffecten en de sterke prestatie van de IT-actviteiten. Die business groeide met 29 procent, ruimschoots voldoende om de terugval van de Amerikaanse film- en printmarkt te compenseren.
De omzet uit Specialty Products steeg met 10,7 procent tot 62 miljoen euro en de ebit bedroeg 12,4 miljoen euro goed voor een marge van 20 procent. Vooral de sterke vraag naar cinefilm en film voor luchtfotografie deden het goed.
Agfa verwacht dat de gunstige omzetevolutie zich zal doorzetten, maar waarschuwt dat de dramatische stijging van de grondstofkosten aanzienlijk zal doorwegen in de resultaten van de komende kwartalen. Agfa zegt zijn prijzen te blijven aanpassen op basis van de grondstofprijsevoluties. Agfa gaat bovendien bijkomende maatregelen namen om de bedrijfskosten, vooral in de traditionele business, aanzienlijk te verminderen.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home