Nokia - Fortis Advies
Nokia aan te raden
26 april 2006
Eind maart verhoogde Nokia haar groeivooruitzichten voor de globale mobiele telefoonmarkt voor 2006, ondersteund door de sterke vraag vanuit de groeilanden zoals China en India. Het bedrijf voorspelt nu een marktgroei van 15% of meer versus 10% of meer vroeger.
Nokia verwacht dat 80% van het volgende miljard mobiele gebruikers afkomstig zal zijn van de groeilanden. Deze trend speelt in het voordeel van Nokia dat fors investeerde en resoluut de leidende positie inneemt in deze landen. Nokia is ook best geplaatst om de gerelateerde druk op de gemiddelde verkoopprijzen per toestel op te vangen omwille van zijn schaalgrootte en efficiƫnte productiemethoden. Het is strategisch cruciaal om nu de nummer 1 positie in deze groeilanden te bezetten om later maximaal te kunnen profiteren als de vervangingsvraag (upgrades aan hogere prijzen) op gang komt zoals we ook gezien hebben in de westerse wereld.Ondanks het feit dat de verwachtingen voor het eerste kwartaal al redelijk hoog gespannen waren nadat Nokia eerder al positieve berichten de wereld instuurde, slaagde het bedrijf er toch in de markt nog sterk positief te verrassen. De omzet en de winst stegen in het eerste kwartaal respectievelijk 29% en 21% en kwamen beiden een stuk hoger uit dan verwacht. Ook de operationele marge, een gevoelig punt bij waarnemers, overtrof de consensusverwachting. Nokia schat zijn marktaandeel in de markt voor mobiele telefoons op 35% wat aangeeft dat zowel Nokia en Motorola (na sterke omzetcijfers) terrein winnen op de concurrentie. Dit verwondert ons niet gezien juist deze twee spelers sterk staan in de groeilanden waar het merendeel van de marktgroei zich momenteel situeert.
We vinden het positief dat nog meer dan 30% van de primaire analisten een verkoopadvies op Nokia blijven hanteren ondanks de merkelijke verbetering in fundamentals en strategie. Dit laat nog meer dan voldoende ruimte voor bijkomende aangename verrassingen in de toekomst. We herbevestigen ons koopadvies op Nokia.
26 april 2006
Eind maart verhoogde Nokia haar groeivooruitzichten voor de globale mobiele telefoonmarkt voor 2006, ondersteund door de sterke vraag vanuit de groeilanden zoals China en India. Het bedrijf voorspelt nu een marktgroei van 15% of meer versus 10% of meer vroeger.
Nokia verwacht dat 80% van het volgende miljard mobiele gebruikers afkomstig zal zijn van de groeilanden. Deze trend speelt in het voordeel van Nokia dat fors investeerde en resoluut de leidende positie inneemt in deze landen. Nokia is ook best geplaatst om de gerelateerde druk op de gemiddelde verkoopprijzen per toestel op te vangen omwille van zijn schaalgrootte en efficiƫnte productiemethoden. Het is strategisch cruciaal om nu de nummer 1 positie in deze groeilanden te bezetten om later maximaal te kunnen profiteren als de vervangingsvraag (upgrades aan hogere prijzen) op gang komt zoals we ook gezien hebben in de westerse wereld.Ondanks het feit dat de verwachtingen voor het eerste kwartaal al redelijk hoog gespannen waren nadat Nokia eerder al positieve berichten de wereld instuurde, slaagde het bedrijf er toch in de markt nog sterk positief te verrassen. De omzet en de winst stegen in het eerste kwartaal respectievelijk 29% en 21% en kwamen beiden een stuk hoger uit dan verwacht. Ook de operationele marge, een gevoelig punt bij waarnemers, overtrof de consensusverwachting. Nokia schat zijn marktaandeel in de markt voor mobiele telefoons op 35% wat aangeeft dat zowel Nokia en Motorola (na sterke omzetcijfers) terrein winnen op de concurrentie. Dit verwondert ons niet gezien juist deze twee spelers sterk staan in de groeilanden waar het merendeel van de marktgroei zich momenteel situeert.
We vinden het positief dat nog meer dan 30% van de primaire analisten een verkoopadvies op Nokia blijven hanteren ondanks de merkelijke verbetering in fundamentals en strategie. Dit laat nog meer dan voldoende ruimte voor bijkomende aangename verrassingen in de toekomst. We herbevestigen ons koopadvies op Nokia.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home