Agfa - Beleggersnet visie
Burggraaf Etienne Davignon peperde het er op onze voorbije Beleggersdag (*) goed in: helder communiceren, zeker ook als het minder goed gaat, is van essentieel belang om het vertrouwen van de beleggers te behouden. Dat laatste blijkt bij Afga-Gevaert nu volledig zoek, net omdat de bedrijfsleiding zich de afgelopen maanden niet bepaald aan die gouden regel heeft gehouden …SchokgolfNiet communiceren als je onzeker bent, kan een verdedigbare strategie lijken. Maar voor de beleggers is het extra pijnlijk dat Agfa met zijn resultaten over het derde kwartaal dan met niet één, maar met een hele reeks onaangename verrassingen op de proppen kwam. Dat het failliete Agfa Photo uiteindelijk toch nog voor meer dan 100 miljoen EUR op de resultaten woog, lijkt in de gegeven omstandigheden bijna een akkefietje. Het had nog erger kunnen zijn als de groep de oude consumentendivisie in augustus 2004 niet had afgestoten. Weinig waarnemers hadden verwacht dat Agfa Photo kort daarna al kopje onder zou gaan. Maar zelfs toen dat al bekend was, hield de directie voet bij stuk: het faillissement zou geen negatieve gevolgen hebben voor het ex-moederbedrijf. Het liep wel even anders … Al bij al blijven dat uiteraard eenmalige lasten. Operationeel lijkt de achteruitgang van de kerndivisies Health Care en Graphic Systems zorgwekkender. Het bedrijf had weliswaar een winstwaarschuwing gegeven voor het tweede kwartaal, maar een verwittiging dat ook het derde kwartaal slecht zou zijn, kwam er niet. Agfa blijft erbij dat het vierde kwartaal sterk zal zijn. Maar op den duur begint wellicht zelfs de grootste ‘believer’ te twijfelen. De totale groepsomzet daalde op vergelijkbare basis ‘slechts’ met 2,6%. Maar dat percentage verbergt de bijzonder zwakke resultaten van de afdeling Health Care. Dankzij de overnames van vorig jaar zette die nog net een minieme omzetgroei neer. Maar op autonome basis (zonder overnames dus) zakte de omzet met dubbele cijfers: -11,2%. Van kwaad naar erger ging het in het tweede kwartaal: toen daalde de omzet met 6,7%. In het eerste kwartaal was dat met 5,1%. De term ‘groeipoot’ lijkt misplaatst. De evolutie van de operationele winstmarge is evenmin hoopgevend. In de eerste jaarhelft boekte de sterdivisie een marge van 8,6%, in het derde kwartaal werd nog amper 3,7% behaald (6,6% vóór herstructureringskosten).Op zoek naar compensatieUiteraard speelde mee dat Agfa, na de overname vorig jaar van het Duitse GWI en door het moeilijke investeringsklimaat, een belangrijker deel van zijn omzet in het vierde kwartaal zal realiseren. De keerzijde van de medaille is dat de kosten in de drie voorgaande kwartalen zwaarder wegen. Of dat door een ijzersterk vierde kwartaal zal worden gecompenseerd, is af te wachten. De term ‘prijserosie’ is intussen een constante geworden in de berichtgeving. Sinds dit jaar merkt Agfa ook een versnelde daling van de vraag naar de traditionele verbruiksgoederen, zoals filmen voor klassieke radiologie. Dat baart zorgen, want de ‘analoge’ omzet van de afdeling Health Care is nog altijd goed voor ongeveer de helft van het divisietotaal. Volgens Agfa bestelden vooral de klanten in de Verenigde Staten niet zoveel ‘hard copies’ meer op film. Agfa moet hopen dat de klanten in Europa de Amerikanen niet volgen. Agfa geeft eerlijk toe dat het zelf niet weet wanneer de groei van de nieuwe digitale oplossingen de achteruitgang van de analoge producten zal compenseren. Iedereen kent intussen het voorbeeld van de fotografie. Ook daar verraste de versnellende neergang van de analoge film in negatieve zin. Om het lijstje met negatieve punten te vervolledigen: ook de groei van Agfa’s absolute sterproduct, de PACS-systemen (Picture Archiving and Communication System), liet het met slechts eencijferige groeicijfers eveneens afweten. Volgens Agfa investeren ziekenhuizen op dit moment meer in medische beeldvormingsystemen. Maar dat zou dan later de vraag naar netwerken om die digitale beelden te verwerken en op te slaan in een digitaal patiëntendossier weer verhogen. Duur aluminium Traditioneel wordt de grafische divisie als het zwakke broertje gezien. Nochtans is de interne omzetgroei van 3,2% het meest positieve punt uit de voorbije resultaten. Met de verkochte volumes ging het dus de goede kant uit, maar de nieuwe sterke stijging van de grondstoffenprijzen zette opnieuw een domper op die feestvreugde. In de drukplaten van Agfa worden duizenden tonnen aluminium verwerkt. De erg hoge energieprijzen duwden de prijs daarvan naar recordhoogtes. Tegelijk bleven de verkoopprijzen onder druk, zodat de operationele winstmarge daalde tot 3,2% vóór en 1,7% na herstructureringskosten. Voor het vierde kwartaal heeft het bedrijf uit Mortsel zich ingedekt tegen hogere aluminiumprijzen. Agfa kondigde aan dat het zijn verkooprijzen vanaf december gaat verhogen. Het blijft echter afwachten of die woorden deze keer in daden kunnen worden omgezet. Tussen willen en (commercieel) kunnen bestond tot nu al te vaak een grote kloof. Maar er is ook goed nieuws. De eerste verkopen van de digitale inktjetdrukmachines bevestigen het groeipotentieel voor de grafische divisie. Er is echter een grote ‘installed base’ (aantal toestellen in gebruik) nodig vooraleer die producten van Agfa een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de groei van de omzet en de winst. Niet alleen voor de grafische divisie, maar ook voor de hele groep. De markt voor industriële inktjetdruktoepassingen wordt vandaag geschat op 2 tot 3 miljard EUR en zou binnen een vijftal jaar kunnen groeien tot 10 miljard EUR. Wie de overnames in die branche wat volgt, komt tot de conclusie dat de markt voor professionele inkjettoepassingen wel degelijk voor een forse groei staat. Zowel HP, Screen als Fuji veroverden er een plaats door acquisities.De bodem bereikt?Een belegger kan zich afvragen of al dat slechte nieuws uiteindelijk misschien ook goed nieuws is, want het negatieve effect op de koers is er uiteindelijk in volle kracht geweest. Een aantal ‘slimme’ beleggers heeft het zien aankomen, en dat duwde de koers al enkele maanden naar beneden. Na de resultaten volgde nog een oplawaai van ongeveer 10%. Is daarmee de bodem bereikt? Dat hangt uiteraard in de eerste plaats af van de resultaten over het vierde kwartaal. De nieuwe topman Marc Olivié en zijn ploeg blijven beloven dat die prima zullen zijn. Laten we daar even van uitgaan. Dan zal 2006 bepaald worden door de extra dynamiek die de twee verzelfstandigde divisies kunnen ontwikkelen. Maar even belangrijk, zeg maar cruciaal, wordt de vraag of Agfa de dalende vraag naar de analoge producten van de medische divisie onder controle kan krijgen. Als Europa dezelfde weg dreigt op te gaan als de VS, zouden alle andere producten alleszins beresterk moeten presteren om de groep niet in de malaise van 2005 te storten …Mortsel te ruim in het vel?In het derde kwartaal slaagde Agfa erin om de algemene kosten met ongeveer 10% terug te dringen, tot 193 miljoen EUR. Toch fluisteren insiders dat Agfa in Mortsel nog altijd te veel personeel telt. Komt er binnen afzienbare tijd nog maar eens een nieuw herstructureringsplan, misschien als de twee divisies begin volgend jaar als twee volkomen zelfstandige bedrijven zullen functioneren?
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home